Happy Brew Year! (öl och bokeh)

Gott nytt år! Det börjar närma sig nyårsmiddag och när jag letade måltidsdryck kom jag över min samling med brewdog-öl. Eftersom jag tänkt skriva ihop en text om skärpedjup (bokeh) ett tag så passade jag på att göra det nu när jag ändå hade en massa flaskor uppradade på rad.

Skärpedjup avser den delen av bilden som anses skarp, och mer specifikt hur lång (eller djup) den skarpa delen innan och efter punkten man fokuserat på blir. På din kamera kan du styra detta på tre sätt:

Hur nära fokuspunkten kameran är: Ju närmre desto kortare skärpedjup

Vilken bränvidd (zoom) du har på din kamera:  Desto mer inzoomat desto kortare skärpedjup.

Vilken storlek på bländare du ställt in kameran på: Större bländare blir kortare skärpedjup.

Alla dessa tre är viktiga verktyg när man vill komponera sin bild men den man oftast har möjlighet att justera är bländaren, på din kamera finns ett läge som heter A, Av, Ap eller liknande (A betyder Aperture, vilket är bländare på engelska). I detta läge kan du själv välja hur stor bländare du vill använda. Vanliga värden är 1/1.4 – 1/2.8 – 1/5.6 osv. Notera att 1/1.4 är en större bländare än 1/5.6 på grund av att det är 1 dividerat med bländarvärdet. Det kan kännas lite bakvänt till en början men man vänjer sig.

Jag har tagit lite olika bilder med min D750 och 50mm f/1.4 med olika bländarinställningar som exempel:

Bländare 1/1.4brewdog-new-year-1

Bländare 1/2brewdog-new-year-2

Bländare 1/2.8brewdog-new-year-2.8

Bländare 1/5.6brewdog-new-year-4

Bländare 1/7.1brewdog-new-year-5

Bländare 1/11brewdog-new-year-6

Det blir en helt annan typ av bild i den första (1/1.4) och sista (1/11) bilden, vilket man väljer beror helt på vilken typ av bild man vill skapa.

Tänk på att en större bländare också innebär mer ljusinsläpp så för att få samma exponering (mängd ljus) i din bild så måste du öka slutartiden (detta görs automatiskt i A-läge på kameran).

Lycka till och gott nytt år!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *