Panorama av New York (med guide för photomerge)

I förra veckan var jag i New York och passade på att besöka Rockefeller Centers utkiksplats Top of the Rock. för att ta en skylinebild. Resultatet är den bilden som syns ovan. Originalbilden är 14000×6000 pixlar stor och sammansatt av 27 bilder

Eftersom en del har frågat mig hur man gör sådant och det är galet enkelt att göra i Photoshop har jag skrivit ihop en liten guide för de som undrar.

Börja med att ställa in kameran i manuellt läge, allt skall vara manuellt, bländare, slutartid, iso och fokus. För att hitta rätt inställningar kan man ta en referensbild först och kontrollera dess inställningar. Ta sedan bilder som täcker den yta du vill göra ett panorama av, bilderna bör överlappa med ca 40%. Ett bra tips är att ta flera serier så är det större chans att någon av dem blir bra. Serien jag använder i exemplet är inte samma som i bilden ovan.

I photoshop väljer du sedan File – Automate – Photomerge1

Klicka sedan Browse och välj de filer du vill sammanfoga. Ifall det är många filer och din kamera tar högupplösta bilder kan det vara klokt att ha förminskat bilderna innan. I detta fallet förminskade jag mina med en tredjedel från 6000×4000 till 2000×1335.2

Till en början kan man använda auto så blir det oftast bra men för att visa vad de olika lägena innebär så har jag sammanställt exempel av de olika. Vissa av lägena har en effekt som kan vara önskvärd av konstnärliga skäl. När du använder auto kommer photoshop att välja ett av de tre första lägena.

Perspectiveperspektive

I detta läget väljer photoshop ut en centerbild och transformerar, roterar, stretchar alla andra bilderna runt denna. Detta resulterar lätt i en ”bow-tie”-effekt som syns ovan när den används på väldigt breda bilder. Det vill säga att kanterna sträcks och blir högre än mitten, perspective passar bäst när man sätter samman få bilder (eller när man vill ha ”bow-tie”-effekten av konstnärliga skäl).

Cylindricalcylindrical

Cylindrical ritar ut bilden som på insidan av en cylinder, detta görs för att motverka ”bow-tie”-effekten i perspective. Detta fungerar ungefär som den klassiska världskartan, alltså kan det bli förvrängningar i övre och nedre delen av bilden, ungefär som att grönland är mycket större på kartan än i verkligheten. Denna passar alltså bäst på breda panoraman.

Sphericalspherical

I läget spherical ritas bilden ut som på insidan av en sfär. Detta läget är det av de tre första som bäst motsvarar så som bilderna faktiskt är tagna och förvränger de enskilda bilderna minst, som bi-effekt får jag den böjda horisonten. Använd denna om du är ute efter en sådan effekt i din bild.

Collagecollage

Collage kommer rotera och positionera bilderna för att de ska passa ihop, men förutom detta kommer de inte att ändras, detta läget passar bäst om du inte vill att de enskilda bilderna skall förvrängas.

Repositionreposition

Resposition kommer endast flytta runt bilderna, använd detta om du inte vill att något ska ändras alls i bilderna utan bara vill att de ska positioneras ut. Om du vet att du tagit helt perfekta bilder.

Vignette Removal kan användas ifall du har haft mörkare hörn/kanter på dina bilder och vill korrigera för detta, Geometric Distortion Correction används för att korrigera tex ifall dina bilder har haft en fisheye-effekt av att du använt en vidvinkel-lins. Båda dessa val kommer att förläga processeringstiden.

Efter bilden är klar använder du crop-verktyget och klipper ut den relevanta delen av bilden.

Jag föredrog att ha en rak horisont och därför passade cylindrical bäst, det var också den som photoshop valt som auto. I tillägg till detta la jag på en HDR-effekt vilket resulterade i de ”överdrivna” färgerna. Tanken är att göra en canvastavla av denna att ha tillsammans med mina bilder av Paris och Göteborg.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *