Back button focus, vad är det och varför ska du använda det?

Back button focusing är något som jag började använda för ett tag sedan och som numera känns som en självklarhet i hur jag fotograferar. Eftersom jag själv upplever detta som ett mycket mer praktiskt sätt att fokusera tänkte jag dela med mig till er andra som kanske inte hört talas om det.

Det vanliga sättet att fokusera är att du tycker ner din avtryckare halvvägs och när du är nöjd med fokus så trycker du ner den helt och kameran tar bilden. Back button focus ändrar detta så att det används två olika knappar för att fokusera och att ta den faktiska bilden, oftast är fokusknappen en knapp på baksidan, därav namnet.

Det låter ju kanske inte som någon jätteförändring men det finns ett helt gäng med anledningar till varför detta är bättre:

  1. Du behöver inte fokusera om varje gång du har släppt avtryckaren.
  2. Du behöver inte komponera om bilder för att du blev tvungen att fokusera om.
  3. Du behöver inte byta till M-läge för att få kameran att minnas var du fokuserade (tex vid foton från stativ och fjärkontroll)
  4. Du kan ha din kamera mer eller mindre konstant inställd på AF-C continuous/servo focus.

Jag ska ge ett exempel på varje fall:

1. Tänk dig att du fotograferar tex ett bröllop och motivet (brudparet) du fotograferar kommer stå stilla en längre stund, du kommer antagligen ta ganska många bilder under ceremonin från samma avstånd. Med vanlig fokusering hade du behövt fokusera om varje gång du tar en ny bild och riskera att du råkar fokusera på något annat och missa en annars perfekt bild. Alternativet hade varit att fokusera och sedan ställa in ditt objektiv på manuell fokus. Med back button focus behöver du inte tänka på detta.

2. Vid ett porträtt hade en normal tagning av en bild sett ut ungefär såhär: Fokusera på personens öga, håll nere avtryckaren halvvägs medans du komponerar bilden så som du vill ha den, när du är nöjd tryck ner avtryckaren resten av vägen. När du ska ta nästa bild får du börja om, fokusera på personens öga osv… Med back button focus kan du fokusera på personen öga och sedan komponera så många bilder du vill med bibehållen fokus.

3. Det mest tydliga exemplet är ett självporträtt, du ställer in kameran så som du vill ha den, ställer dig framför kameran och tar bilden, men kameran fokuserar om och du får börja om igen. Detta händer inte med back button focus.

4. AF-C som det kallas på en Nikon-kamera (AI-servo på en Canon) innebär att så länge du håller nere knappen kommer kameran konstant att justera fokus. Alternativet är AF-S (One-Shot på Canon) där kameran fokuserar en gång och sedan håller denna fokus tills du trycker av. Med back button focus behöver du inte välja mellan dessa utan om du ställer in din kamera på AF-C och helt enkelt släpper fokus-knappen när du är nöjd så får du samma beteende som AF-S. Detta gör att du slipper byta fokusläge och tappa dyrbar tid. Exempel på detta är om du fotograferar barn eller djur som plötsligt kan få för sig att börja röra på sig. Scenariot hade varit att först ta bilder på det stillastående motivet med en noggrann fokusering för varje bild, men plötsligt när motivet börjar röra på sig håller du bara nere knappen och följer motivet och tar så många bilder du orkar och förhoppningsvis får du intressanta bilder i rörelse.

Ok, hur gör man då detta? På de två kameror jag har i min ägo, en Nikon D7100 och en Nikon D750 är det enklast att sätta denna funktionen på knappen med texten AE-L/AF-L

back button focus

Inställningen hittar du under Custom Settings – F4. Ändra valet Press till AF-ON. Det finns på samma ställe i menyn på båda kamerorna.

Kameror som D300 och D800 har redan en dedikerad knapp för detta och all du behöver göra är att stänga av den vanliga fokuseringen under Custom Settings – A4 på D800 och A5 på D300

För de lite enklare kamerorna D3000 och D5000 och deras efterföljare kan man följa denna guiden: http://youtu.be/gd2zk9FRjUE?t=3m20s

Motsvarande inställningar bör finnas även på andra Canon och andra kameramärken.

Såklart är inte inte allt perfekt och det finns några nackdelar som kan vara bra att tänka på:

  • Det kommer ta ett par dagar att vänja sig, men efteråt kommer du aldrig kunna tänka dig att gå tillbaka
  • Din kamera kommer bli ännu mer komplicerad att använda för ”vanligt folk”
  • AF-illumination används inte när kameran är inställd på AF-C så om man vill ha detta vid mörkerfotografering får man ställa om kameran på AF-S

Hoppas det gick att förstå vad jag menade, och lycka till!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *